Råd fra eksperterne: Sådan driver du virksomhed under kriser

R

Indimellem opstår der kriser og økonomiske problemer i verden – og det er ikke altid nemt at forudse. I øjeblikket er det selvfølgelig coronakrisen, der har hæmmet væksten hos mange virksomheder, og for lidt over et årti siden var det finanskrisen.

Vi ved aldrig, hvad der kan ske i fremtiden, så det er en god idé at være rustet. Her får du nogle gode råd til at drive virksomhed, når der er krise i samfundet. Nogle råd er hentet direkte fra succesfulde iværksættere.

Find nye kanaler

Første skridt er at finde nye kanaler. Hvis du tidligere har haft en fysisk forretning, som bliver lukket på grund af en krise, så forsøg at bringe forretningen online.

Hvis du tidligere kun solgte produkter, så overvej at sælge ydelser, medlemskaber eller lignende, hvis produkterne er i tilbagegang.

Michael Ginnerskov Jensen er en mand, der har haft succes med forskellige kanaler, og det viser bare, at du kan opnå lidt af hvert. Samme forretning kan snildt fungere fra forskellige vinkler, så måske mangler du bare at finde en ny kanal og metode at sælge eller tilbyde ydelser fra.

Arbejd mere – ikke mindre

Det er nemt at give op og blive doven under en krise. Mange oplever for eksempel tilbagegang i arbejdsmotivation, når de skal arbejde hjemmefra og ikke kan møde op på et kontor eller i en forretning rent fysisk.

Men undgå helst at arbejde mindre. Hvis noget, så handler det om at arbejde endnu mere, når der er krise, så du og din virksomhed kan komme bedre igennem end alle andre. “Wish less, work more” er et populært citat, som i den grad er relevant her.

Forstå situationen og tænk frem

Cheføkonomen fra Goldman Sachs, Jan Hatzius, nævnte hvor stor betydning coronakrisen kunne få for virksomheder tilbage i april. Samtidig blev der opfordret til at forstå situationen. Det er vigtigt som iværksætter at sætte sig ind i situationen og justere planer og målsætninger.

Det kan være svært at forudsige, hvornår en krise slutter og om markedet overhovedet vil være det samme bagefter, men man må forsøge alligevel. Det handler altså om at opnå forståelse og se på mulighederne herfra, i stedet for fortsat at arbejde ud fra en gammel tankegang.

Hent hjælp hvor det er muligt

I mange tilfælde er det muligt at få lån og hjælpepakker fra staten, fra bankerne eller endda fra det private marked. Det kan potentielt hjælpe med at holde virksomheden kørende under en krise.

At hente hjælp er selvfølgelig ikke førstevalget for mange iværksættere. Det er også en beslutning, der bør overvejes grundigt – især hvis der er tale om lån. Men pointen er, at det bestemt er muligt at hente hjælp under en krise. Det så vi blandt andet under coronakrisen, hvor danske firmaer som Bestseller og Jysk modtog hjælpepakker – og senere tilbagebetalte igen.

Giv ikke op!

Det allervigtigste tip er formentligt at lade være med at give op. Selv i krisetider er der mange gode muligheder. Depressionen i 30’erne blev startskuddet for flere nye forretninger, og hvis vi ser på finanskrisen i 2008-09, så var det for eksempel starten på et fænomen som Bitcoin.

Der er altså altid muligheder derude, og næsten alle kompetente iværksættere, virksomhedsejere og nytænkere er enige om, at man aldrig bør give op. Selv hvis én virksomhed fejler under en krise, er det måske bare tid til at prøve noget nyt i stedet. Så hold gejsten høj og giv aldrig op!

Om denne forfatter

Toni Bennett

Tilføj kommentar

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories

Meta