ArkivSeptember 2019

Få styr på temperamentet med vredeshåndtering

F

Det er et forholdsvis udbredt problem, at mange har svært ved at styre temperamentet, og det gælder faktisk både for mænd og kvinder. Vi oplever alle sammen vrede, raseri og aggressioner, for det er helt naturlige følelser, men samtidig er det vigtigt, at vi ikke lader os kontrollere af disse følelser.

Vredeshåndtering – også kendt som anger management og vrede terapi – kan hjælpe dig (eller en du kender) med at få styr på et dårligt temperament. For vredeshåndtering handler netop om at håndtere din vrede, så den ikke går udover dit humør på langt sigt, og så andre mennesker heller ikke påvirkes.

Forståelse og samtale

Det handler især om forståelse. Når du arbejder på vredeshåndtering, vil det typisk foregå med samtaler mellem dig og en terapeut. Der er også visse ting, som du selv kan gøre for at øge din forståelse, men det er især kombinationen af forståelse og samtale, der har vist sig at virke effektivt.

Ved at tale om din vrede – uden at skulle bekymre dig for om det bliver sagt videre – bliver det lettere at identificere årsagerne. Terapeuten kan også komme med gode råd til, hvordan du håndterer dine følelser på mere konstruktiv vis. Og når du får en generel forståelse af dine egne følelser, samt hvordan de påvirker andre, ender det ofte med at blive en del lettere at få styr på tingene. Således kan du også bedre vurdere, om din vrede er naturlig og berettiget, eller om den er unødvendig og destruktiv. Det er grundessensen i anger management.

Vredeshåndtering kræver lidt arbejde

Terapi er altid et godt sted at starte, når du søger hjælp til vredeshåndtering. Det kan tage lidt tid at lære det ordentligt, så det er rart med nogle regelmæssige sessioner hos en terapeut, der har erfaring med tingene.

Efter en håndfuld samtaler er det normalt at lære en del – for eksempel om teknikker. Men øvelse gør mester, og i forbindelse med vrede terapi vil du også få nogle særlige opgaver, som du skal løse. Viden er altid en god ting, men det er mest relevant, når den faktisk bliver brugt i praksis. Og det er et væsentligt mål i forbindelse med vredeshåndtering: At du kan prøve teknikkerne af på egen krop/eget humør og at du selv finder ud af, hvad der har indflydelse på din adfærd, så der kan lægges gode strategier for at holde vreden under kontrol.

Hvem bør begynde til anger management?

Hvis du føler, at du ofte er vred – især når det gælder småting – så kan det være en god idé at få identificeret problemet nærmere, og det kan en vredeterapeut hjælpe dig med. Det kan også være, at du har svært ved at kontrollere din vrede, når først den opstår, og at du gerne vil lære mere om at sige fra overfor egne negative følelser.

Måske er det ikke dig selv, der har problemer med vrede, men i stedet en partner eller en person du holder af. I så fald kan du forsøge at nævne anger management som en mulighed – for det kan nemlig være en rigtig god idé. Mange terapeuter har det fint med, at to personer møder op sammen til den første session, så vredeshåndtering er bestemt noget, som du også kan anbefale til andre, hvis du føler, at de er åbne overfor at arbejde konstruktivt på de stærke følelser.

Psykoterapi kan hjælpe med andre følelser

Vrede er ikke den eneste følelse, der kan være svær at håndtere. Psykoterapi, altså mere generel samtaleterapi, kan hjælpe dig med andre svære tanker, traumer og kriser i livet. Mange terapeuter, som arbejder med vrede, tilbyder også denne form for terapi, så ofte kan du tale med samme person om tingene. Søg for eksempel efter psykoterapi i København, hvis du bor i Hovedstadsområdet og føler, at det er lige så relevant som vredeshåndtering.

Samtaleterapi og andre former for terapi kan nemlig hjælpe dig på rette spor, hvis du har negative tanker og ønsker en bevidstgørende samtale om livet.

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories

Meta